به دنبال افزایش اعتراضات مردم استان چهارمحال‌و‌بختیاری در مورد انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران، نزدیک به 50 نفر از فعالان زیست‌محیطی این استان به مراجع قانونی احضار شدند.

سلامت نیوز: به دنبال افزایش اعتراضات مردم استان چهارمحال‌و‌بختیاری در مورد انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران، نزدیک به 50 نفر از فعالان زیست‌محیطی این استان به مراجع قانونی احضار شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت،، اعتراضات هنگامی شدت گرفت که مردم چغاخور در اعتراض به خشک شدن چشمه آلوقره که در اثر حفر تونل سبزکوه خشک شده بود، مراسم ترحیمی نمادین برگزار کردند که به دلایلی نامعلوم این مراسم به خشونت کشیده شد و قسمتی از کارگاه تونل سبزکوه در آتش سوخت. هنوز هیچ منبع رسمی درباره این حادثه موضع‌گیری نکرده است اما منابع محلی از حکم جلب نزدیک به 50 نفر از فعالان زیست‌محیطی خبر می‌دهند.


پیش از این نیز 100 نفر از فعالان زیست‌محیطی استان چهارمحال‌و‌بختیاری به دلیل مخالفت با انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به فلات مرکزی دستگیر شدند و تحت بازجویی قرار گرفته بودند. نمایندگان این استان ورود مدعی‌العموم به موضوع انتقال آب را یکی از راهکارهای کاهش تبعات امنیتی این موضوع عنوان کرده‌اند.


جز نارضایتی مردم از انتقال آب کارون به استان‌های مختلف، نمایندگان مجلس دو استان چهارمحال‌و‌بختیاری و خوزستان نیز معتقدند هیچ‌کدام از پروژه‌های انتقال آب در استان چهارمحال‌و‌بختیاری به علت نداشتن مجوزهای لازم زیست‌محیطی، وجاهت قانونی ندارد.


برخوردهای ناشیانه با فعالان توجیهی ندارد
مجتبی گهستونی، فعال میراث فرهنگی و محیط‌زیست خوزستان و روزنامه‌نگار با اعلام اینکه در صورتی که احضار 50 فعال محیط‌زیست صحت داشته باشد، خبر ناراحت‌کنندهای است، می‌گوید: «چنین برخوردی در این مقطع به هیچ‌وجه توجیه ندارد و با توجه به اینکه دولت خود داعیه‌دار و مدعی دموکراسی و آزادی تشکل‌های مردم‌نهاد است، به همین دلیل فکر نمی‌کنم در این قضیه دخیل باشد.»


وی معتقد است: «برخورد با فعالان حوزه‌های اجتماعی از جمله حوزه میراث فرهنگی و محیط‌زیست، ناشیانه و ابتدایی است که هیچ توجیهی ندارد چراکه تشکل‌های مردمی وظیفه اطلاع‌رسانی و پرداختن به دغدغه‌هایی را دارند که گریبانگیر کشور شده است. به هر دلیل این برخورد نهایت تنگ‌نظری است و ما بارها شاهد بوده‌ایم که عده‌ای بر‌خلاف ضوابط و قوانین و به صورت سلیقه‌ای فعالان حوزه‌های اجتماعی را از صحبت کردن نهی کرده‌اند. باید بگویم هدف از بیان این معضلات مخالفت با نظام نیست بلکه هدف ما کمک به اصلاح نظام است.»
به گفته گهستونی، برخوردهای منفی با فعالان محیط‌زیست همیشه موجب دلسردی آنان نمی‌شود بلکه گاهی نیز ممکن است باعث ایجاد تحرک در میان فعالان محیط‌زیست شود و ما به عنوان حامیان محیط‌زیست تعهدهای خود را بدون خستگی دنبال می‌کنیم.


خوزستان درگیر جنگ تحمیلی و از انتقال آب غافل بود
سدی که در حال حاضر از کوهرنگ به استان اصفهان منتقل می‌شود و باغات آن استان را سیراب می‌کند، در دهه 60 احداث شد و به گفته گهستونی در آن دهه درگیر جنگ تحمیلی بودیم و دفاع از مرزها به عنوان اولویت نخست خوزستان سبب شده بود مسوولان استان از این امر غافل شوند و نتوانند برای مقابله با آن، اقدام موثری به عمل آورند.این روزنامه‌نگار درباره انتقال آب کارون به استان‌های دیگر نیز می‌گوید: «انتقال آب کارون از سرشاخه آن به اصفهان باعث خشک شدن زمین‌های کشاورزی و تالاب‌های خوزستان شده اما این مشکلات تنها به خوزستان محدود نمی‌شود. کما اینکه با خشک شدن تالاب هورالعظیم شاهد ایجاد پدیده گرد‌وغبار در سراسر کشور هستیم.»
این فعال میراث فرهنگی و محیط‌زیست خوزستان با اشاره به اینکه وزارت نیرو پیش از این اعلام کرده بود تنها برای تامین آب شرب مردم در استان‌های دیگر دست به انتقال آب کارون زده است، ادامه می‌دهد: «اما شواهد گویای آن است که این آب نه فقط برای تامین آب شرب بلکه برای مصارف صنعتی و کشاورزی استان‌های دیگر نیز به مصرف می‌رسد. در مورد استان اصفهان هنوز هم بعد از گذشت نزدیک به 30 سال داستان انتقال کارشناسی‌نشده آب کارون به این استان ادامه دارد اما فعالان و نمایندگان خوزستانی نیز به مقابله و برخورد با این روند پرداخته‌اند و با اعلام اعتراضات خود، نسبت به آن توجه ویژه‌ای را اعمال کرده‌اند.»


وضعیت بحرانی رودخانه‌های خوزستان
در حال حاضر رودخانه‌های خوزستان در وضعیت بحرانی به سر می‌برند. رودخانه «جراحی» در حال خشک شدن است و رودخانه «زهره» در وضعیت بحران کم‌آبی به سر می‌برد. رود کارون نیز که زمانی پرآب و قابل کشتیرانی بود، در نتیجه احداث سدهای مکرر و انتقال آب آن به استان‌های دیگر تبدیل به جوی باریکی از آب شده است. آن‌طور که گهستونی توضیح می‌دهد، سد گتوند و کارون نیز در شرایطی از کم‌آبی به سر می‌برند که گاهی توربین‌های آنها از کار می‌افتد. همه این مشکلات محیط‌زیستی باعث ایجاد معضلات ریشه‌دار اجتماعی از جمله فرصت‌سوزی، ایجاد ناامنی، بیکاری و ناامیدی در جامعه شده است.
بی‌توجهی به مشکلات محیط‌زیستی به بدنه جامعه آسیب می‌زند
به گفته این فعال محیط‌زیست طرح‌های ناشیانه‌ای که از سوی یک دولت شروع ‌شده و بدون بررسی‌های کارشناسی‌شده از سوی دولت‌های بعدی ادامه داده شده، ناشی از عدم توسعه پایدار در کشور است. وی با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در مقطع حساسی از بعد محیط‌زیستی قرار گرفته و آسیب‌های زیادی را تحمل می‌کند، یادآور می‌شود که چنین آسیب‌هایی می‌تواند به بدنه جامعه نیز صدمه بزند.


وی گرد‌وغبار سال‌های اخیر را به عنوان نمونه‌ای که در چند سال گذشته بیشتر دیده شده است، عنوان کرده و می‌گوید: «همه ما به طور مستقیم با این معضل رو‌به‌روییم و از آن آسیب دیده‌ایم. به علاوه در کنار این پدیده ناگوار، آلودگی محیط‌زیست نیز یکی دیگر از دغدغه‌های فعالان این حوزه است. مشکل دیگری که می‌توان از آن یاد کرد، احداث بی‌رویه سد بر رودخانه‌های کشور است. امروزه سدسازی در تمام دنیا در حال منسوخ شدن است. در این شرایط نباید همچنان اصرار به سد‌سازی داشته باشیم بلکه باید شجاعت پذیرش اشتباهاتمان را داشته باشیم.»
به عقیده گهستونی، این وظیفه دولت، نهادهای حکومتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، فعالان حوزه‌های اجتماعی و مطبوعات است که این معضلات را پیگیری کنند. به طور قطع قدرت دولت در این زمینه بیشتر از مردم عادی است اما این برتری قدرت نباید در راه محدودسازی فعالان محیط‌زیست در رسانه‌ها یا برخوردهای خشن با آنان اعمال شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha